فراگير شدن يك پيام منوط به مخاطب قرار دادن مخاطبان و تنوع پيام است.اثرگذاري دستجات عاشورا در جامعه  قابل مقايسه با شيوه هاي ديگر عزاداري نيست.اين مهم از چشم عالمان بزرگي چون شيخ مفيد و سيد مرتضي رحمةالله عليهما مخفي نماند و در قرن چهارم هجري هم پاي دستجات محرم دستجات شاد غدير به راه افتاد. فرمان حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم به رساندن پيام غدير به همگان شامل همه ي ماست.كاروان غدير از برترين شيوه هاي تبليغ غدير است كه از ظرفيت ويژه اي در همگاني ساختن و تعميق تولي به اميرالمؤمنين عليه السلام برخوردار است.كاروان هاي خياباني غدير افرادي را سر سفره ي اميرالمؤمنين عليه السلام مي نشاند كه شايد مجال ديگري براي درك پيام غدير نداشته باشند.
شور و نشاطي كه در ايام سرور آل محمد در دل ها ايجاد مي شود آثار پربركتي را در زندگي تك تك افراد به جاي مي گذارد.تنوع زمينه هاي نوكري در اين كاروان ها سبب مي شود افراد مختلف بسته به توان و علاقمندي شان درگير موضوع غدير شوند.از تزيين خيايابان ها و معابر تا برپايي ايستگاه هاي صلواتي و وسايل كاروان عرصه هاي مختلف خدمتگزاري در آستان غدير است.

نخستين گزارش هاي تاريخي از دسته جات عزاي سيدالشهداء عليه السلام مربوط به محرم سال 352 هـ.ق است. حاكمان آل بويه متأثر از بزرگاني چون شيخ مفيد رحمه الله دسته جات عزاي سيد الشهدا عليه السلام را در عاشوراي آن سال در خيابان هاي بغداد به راه انداختند.  حركتي كه بيش از هزار سال است از بزرگ ترين شعائر شيعه به شمار مي آيد. حركت عاشورا الگو از غدير گرفته بود؛ چند روز پيش از عاشورا يعني در 18 ذي حجه  همان سال، روز غدير را جشن گرفتند و دسته جات شادي را در كوي و برزن بغداد به حركت درآوردند. ما با احياي كاروان غدير، كار جديدي نكرديم؛ بلكه هنوز هزار سال عقب هستيم!!! ذهبي در كتاب تاريخ اسلام خود (ج26، ص12) در ذكر حوادث سال هاي 352 تا 360 هجري مي نويسد:  «وفي ثامن عشر ذي الحجة عمل عيد غدير خم وضربت الدوادب، وأصبح الناس إلي مقابر قريش للصلاه هناك ، وإلي مشهد الشيعة؛  شيعيان در 18 ذي حجه، غدير را جشن گرفتند و بر طبل هاي بزرگ كوبيدند و مردم به سمت قبور كاظمين عليهماالسلام رفتند» و به اقرار وي اين حركت باعث گسترش تشيع در شامات و مصر شد. مؤلف «ذكر الاحداث حسب تسلسل السنين» در صفحه 52 مي نويسد: «در شب 18 ذي حجه مشعل ها را روشن كردند و طبل ها و شيپورها به صدا درآمد و مردم صبح زود به سمت مقابر قريش به راه افتادند و شهر زينت شد و بازارها در شب باز بود مانند شب هاي عيد و روز اجتماع مردم بود». اين حركت زيبا عمدتا با پشتيباني و حضور شيخ مفيد رحمة الله عليه تا سال 402 هجري تداوم داشت. خط دهي عالمي به مرتبت شيخ مفيد در اين جريان بسيار حائز اهميت و قابل تأمل است؛ آن هم در جامعه اي كه غلبه با غير شيعه بود و شيعيان از جانب سلفي ها تحت فشار بودند و حاكمان مخالف غدير اجازه ي تداوم اين برنامه را ندادند. حال پس از قرن ها آمده ايم تا از احياكنندگان آن سنت زيبا باشيم و جلوه ي سرور شادي فاخرمان در شادي اهل بيت عليهم السلام در عيد غدير را به رخ جهانيان بكشيم و بگوييم همچنان وفادار به بيعت با آن خورشيدي هستيم كه بر دستان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بالا رفت تا ظهور خورشيد دوازدهم...

اصول کلی در برگزاری کاروان‌های غدیر

كاروان غدير محل تجمع همه ي ياران اميرالمؤمنين عليه السلام
 امام اساس نظام است و امت ها اساسا در پيروي از امام شكل مي گيرند. غدير محور وحدت امت.كاروان هاي غدير محل تجمع همه ي عاشقان اميرالمؤمنين عليه السلام با هر سليقه و گرايشي است.همان گونه كه پياده روي اربعين مظهر بروز صفات ياران ابي عبدالله عليه السلام در تعاون و تكافل اجتماعي است و انسان در آن دست تصرف حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را بر قلوب مؤمنين را ملاحظه مي كند؛غدير نيز مي تواند باعث تأليف قلب هاي عاشقان حضرتش بر سر سفره ي مولا باشد.تلاش در همگاني ساختن كاروان و پرهيز از فعاليت هايي كه اين حركت را به سمت و سوي يك سليقه و يك جريان سوق دهد؛ضروري است.اميد است اين حركت لطف خاص و عنايت حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را به همراه داشته باشد. فراهم آوري زمينه ي خدمت براي همگان با تعريف كارها و جزء جزء ساختن امور مربوط به كاروان مي توان بر گستره ي خادمان آستان اميرالمؤمنين عليه السلام افزود.روشن بودن كارها به اين امر كمك شاياني مي كند. تحفظ بر برگزاري فاخر غدير تعريف قالب هاي مناسب براي شادسازي فضاي كاروان و پرهيز از ورود آلات موسيقي،خودداري از شعارهاي نامناسب و ابداع و به كارگيري شيوه هاي فاخر در تعظيم اين حركت مقدس ضروري است.

***********************

شیوۀ پیشنهادی برای برگزاری کاروان

شايد روز اولي كه قرار شد اين سنت هزار ساله احياء شود؛خادمان مجموعه گمان نداشتند كه اين حركت چنين رونق بگيرد. * يكي از مهم ترين نكات در برپايي اين كاروان ها مستجاب ديدن دعاي حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم در حق ياري گران اميرالممؤمنين است.( و انصر من نصره)(خدايا ياري كن هر كه او را ياري مي كند).هر قدمي در اين مسير گامي در ياري اميرالمؤمنين عليه السلام است.اگر اين انگيزه روزي ما شده؛قدرش را بدانيم و نگراني ها ما را از اصل تبليغ غدير نترساند.
*  بدانيم اكنون كه در سال هاي آغازين اين احيا هستيم؛هر قدمي ارزشي دوچندان دارد و ما را شريك در پاداش آيندگان خواهد ساخت.
 * كار را سخت و غير عملي تعريف نكنيم.حركت مي تواند از يك مسير كوتاه و محلي تعريف شود تا حركت هماهنگ مركزي نقاط شهري و روستايي.
* برگزاري جلسات هماهنگي برگزاري كاروان بين افراد مؤثر فرهنگي(اعم از مسؤلان فرهنگي،مساجد،هيئات،نهادهاي عمومي)به منظور فراهم سازي مقدمات و دغدغه آفريني براي آنها.
* تعيين مسير(بهتر است مسيري انتخاب شود كه:
- دسترسي همگان  به آن آسان باشد.
-ترجيحا مبدأ و مقصد مراكز مورد احترام مردم باشد(امام زاده، حسينه و مساجد جامع،گلزار شهدا ،منطقه بازسازي غدير..)
-مسير طولاني و خسته كننده نباشد.
 * زمان برنامه: اصل برنامه غدير سه روز بوده است؛لذا لزومي ندارد برنامه منحصر به روز غدير باشد.بهتر است در تعيين زمان برنامه توجه به شرايط اقليم منطقه شود و زماني در نظر گرفته شود كه براي حضور مخاطبان بهتر باشد.تقويم و تعطيلي هاي پيرامون غدير نيز در اين برنامه ريزي مؤثر است.
* تبليغ برنامه از طريق رسانه ها،فضاي مجازي،پيامك،نصب بنر و اطلاعيه و دعوت هاي رودر رو.
* شروع برنامه با قرائت كلام الهي
* انتخاب اشعار مناسب براي هم خواني جمعيت.
* استفاده از ابزار جذاب سازي كاروان:بادكنك، پرچم هاي رنگين،پرچم هاي كاغذي، شال هاي رنگي،كلاه هاي فومي و كاغذي و...

* مي  توان مسير را  به چند قطعه تقسيم كرد و در آن محل بخشي از ماجراي غدير روايت گري شود يا بخشي از خطبه بيان شود.
* مي توان ختم برنامه را نماز غدير؛بيعت با امام زمان عليه السلام و اطعام قرار داد.

..

.

کاروان غدیر

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
.
..
..